Lekcja WF w domu. Jak ćwiczyć z dzieckiem?

„Ruch to zdrowie” - czy ktoś z nas nie zna tego sformułowania? Aktywność ruchowa pozytywnie wpływa na ciało,  napędza metabolizm, wzmacnia organizm, zmniejsza ryzyko niektórych chorób, a także aktywuje hormony szczęścia, obniżając poziom stresu.

Aktywność fizyczna szczególną rolę odgrywa u najmłodszych. Należy pamiętać, że ruch wzmacnia mięśnie, stabilizuje stawy, wpływa na prawidłowy wzrost i strukturę kości naszych maluchów.

Na każdym etapie opieki i kształcenia – od żłobka do studiów wyższych – dzieci i młodzież uczestniczą w zajęciach mających na celu kształtowanie sprawności fizycznej. Jak zadbać o aktywność dziecka w domu, gdy żłobki, przedszkola i szkoły pozostają zamknięte?

Ćwicz z dzieckiem w domu!

Wspólne ćwiczenia nie tylko wpłyną korzystnie na kondycję rodziców i dziecka, ale mogą być przede wszystkim fantastyczną zabawą. To świetny sposób na zagospodarowanie wolnego czasu naszej pociechy, budowanie relacji i zacieśnianie więzi między nami. To również doskonała okazja do zaszczepienia w dziecku prawidłowych nawyków i zamiłowania do sportu, ogółem – do zdrowego stylu życia.

Dla każdego znajdą się odpowiednie ćwiczenia. Wszystko zależy wyłącznie od naszej wyobraźni i kreatywności. Przy wyborze aktywności ruchowej w domowym zaciszu pamiętajmy jednak, że ćwiczenia muszą być dostosowane do wieku, budowy ciała, umiejętności i możliwości dziecka. Warto obserwować jego reakcje i zachowania na konkretne ćwiczenia i modyfikować je tak, aby sprawiały mu jak najwięcej radości i satysfakcji.

Jak przeprowadzić lekcję WF w domu?

W obecnej sytuacji, gdy nauczanie ze szkół przeniosło się do Internetu i domów, kiedy nie wychodzimy na zewnątrz bez konkretnej potrzeby, musimy szczególnie zadbać o zdrowie naszej rodziny. Spędzanie godzin przed telewizorem czy laptopem nie wpływa korzystnie na nasze oczy, kręgosłupy i rozwój emocjonalno-społeczny. Warto zastanowić się, jak konstruktywnie wykorzystać wolny czas oraz możliwości, które dają nam dzisiaj nowoczesne technologie.

W Internecie możemy odnaleźć wiele inspiracji na przeprowadzenie treningu z dzieckiem w naszych czterech ścianach, bez konieczności wychodzenia z domu. Zarówno nauczyciele wychowania fizycznego, jak i trenerzy czy rodzice uprawiający różne rodzaje sportów, pokazują, w jaki sposób bezpiecznie ćwiczyć w domach z pociechami. Skorzystaj z porad, filmików na YouTube czy treningów na żywo w mediach społecznościowych i ułóż plan treningowy dla siebie i swojego dziecka.

Jak zacząć?

To proste. Porozmawiaj z dzieckiem, wytłumacz, jak ważny jest ruch. Przedstaw w prostych słowach negatywne konsekwencje długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej oraz korzyści z uprawiania sportu. Następnie zorganizuj przestrzeń w pokoju, weź do ręki przygotowany plan treningowy, włącz muzykę, załóżcie coś wygodnego… i zacznijcie ćwiczyć.

Przykłady ćwiczeń, które możecie wykonać w domu

Trening domowy z dzieckiem zaczynamy oczywiście od rozgrzewki, która pozwoli nam uniknąć urazów i kontuzji.

Możemy wykorzystać tutaj wszelkie ćwiczenia rozciągające:

  • skłony i skręty głowy,
  • krążenie rękoma w przód i w tył, jak również krążenie bioder, nadgarstków,
  • skłony do boku lub skośne w siadzie rozkrocznym,
  • wykrok do przodu jedną nogą,
  • wyciąganie wysoko w górę rąk w pozycji stojącej.

Ciekawą propozycją dla dziecka może być również zabawa polegająca na tym, iż w siadzie rozkrocznym styka się z rodzicem stopami i ruchem toczącym przekazuje piłkę. To ćwiczenie doskonale wpływa na rozciągnięcie kręgosłupa, a jednocześnie może sprawić dużo radości.

Kolejno wykorzystać można ćwiczenia podstawowe, np.:

  • przysiady,
  • brzuszki,
  • pajacyki,
  • swobodny bieg w miejscu,
  • bieg bokserski.

Dodatkowo, do treningu z dziećmi poleca się także zabawy z wykorzystaniem hula hop, skakanki czy napompowanego balona. Świetną rozrywką może okazać się również zwykła zabawa w berka, która opiera się przecież na bieganiu, czy tzw. „przeciąganie liny”, do której możemy wykorzystać jakikolwiek sznurek znajdujący się w każdym domu.

Pamiętajmy, że ruch jest istotny dla każdego z nas. Ćwiczenia z dzieckiem wpłyną pozytywnie na nasze zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia.