Bez stresu: skuteczne techniki relaksacyjne

Często mówimy o stresie, ale czym on właściwie jest? Zgodnie z najpopularniejszą definicją to reakcja organizmu na dane wydarzenie czy przeżycie. Generują go sytuacje dnia codziennego – stresu doświadczamy w pracy, w domu, jadąc autem, w interakcjach międzyludzkich… Warto więc nauczyć się, w jaki sposób wyciszyć się i zniwelować napięcie.

Stres pozytywny?

Wyróżnia się dwa rodzaje stresu: pozytywny i negatywny. Pierwszy ma charakter motywujący, mobilizuje nas do działania w sytuacjach niecodziennych, wymagających podjęcia dodatkowego wysiłku. Zazwyczaj jest krótkotrwały. Sprzyja rywalizacji, poprawia wydajność, pobudza do działania – dzięki niemu możemy skoncentrować energię.

Dlaczego w sytuacji zagrożenia jesteś w stanie pobiec szybciej niż zwykle lub dzień przed egzaminem potrafisz przesiedzieć całą noc nad książką i ekspresowo przestudiować dużą część materiału? To właśnie przykłady reakcji na pojawienie się stresu mobilizującego – działasz natychmiast, czujesz motywację do wytężonego wysiłku.

Należy pamiętać, że jedna sytuacja u różnych osób może wywołać różną reakcję stresową. Zmiana miejsca zamieszkania – u jednej osoby wywoła lekki niepokój, ale i ekscytację. Jak najszybciej będzie chciała kupić nowe meble i poznać sąsiadów. Natomiast u drugiego człowieka stres związany z tak dużą życiową zmianą może zadziałać destrukcyjnie – nie będzie potrafił się odnaleźć, będzie odczuwał silne napięcie, lęk, poczucie zagubienia.

Niekorzystne skutki stresu

Długotrwały stres może nieść za sobą dużo negatywnych konsekwencji dla psychiki takich jak: apatia, lęk i niepokój, gniew, problem z koncentracją, poczucie osamotnienia. Dodatkowo nadmierny stres może powodować również problemy natury fizycznej, m.in.: zmniejszenie wydajności organizmu i permanentne zmęczenie, bóle głowy, kołatanie serca, kłopoty gastryczne, nadmierne napięcie mięśniowe, obniżoną odporność. Nie bez przyczyny więc mówi się, że stres jest chorobą cywilizacyjną XXI wieku.

Proste techniki relaksacyjne dla każdego

Nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować stresu, ponieważ w życiu pojawiają się sytuacje nieprzyjemne i nerwowe. Ważne jest, aby zniwelować go na tyle ile się da, znaleźć ujście dla negatywnych odczuć i myśli.

Przede wszystkim jak najczęściej rób to, co sprawia ci radość i daje poczucie satysfakcji. Spotykaj się ze znajomymi (teraz w formie online), czytaj książki, szydełkuj, rozwiązuj krzyżówki, piel ogródek. Wykonywanie czynności bez przymusu, z przyjemnością, relaksuje nas i odpręża. Czasami to jednak za mało, dlatego…

Wykonuj ćwiczenia oddechowe

Powszechnie wiadomo, że oddech ma moc relaksacyjną. W sytuacjach stresowych weź głęboki wdech nosem, przytrzymaj i policz do trzech, następnie wypuść powietrze ustami, licząc również do trzech. Taką serię powtórz kilka razy.

Możesz również spróbować oddychania przeponowego, które odpowiednio dotleni organizm. Usiądź wygodnie i głęboko oddychaj, jednocześnie trzymając jedną dłoń na klatce piersiowej – powinna delikatnie się poruszać, a drugą na brzuchu – powinna zauważalnie unosić się i obniżać.

Wizualizuj

Powróć wspomnieniami do cudownego miejsca, które dało ci poczucie szczęścia i relaksu. Przypomnij sobie piękny zachód słońca, uczucie gorącego morskiego piasku pod stopami, pachnący szarlotką rodzinny dom. Możesz również wybrać się myślami do miejsc nieznanych. Najważniejsze jest poruszenie wyobraźni i wywołanie pozytywnych obrazów, zaangażowanie wszystkie zmysłów. Skoncentruj się na danym obrazie, zostań chwilę, uspokój umysł i poczuj się bezpiecznie.

„Skanuj” swoje ciało

Leżąc wygodnie, skup się na każdej części ciała. Koncentruj się na swoich palcach u stóp, łydkach, brzuchu – „skanuj” swój organizm od dołu do czubka głowy. Kontroluj oddech, staraj się rozluźniać poszczególne części ciała, myśl pozytywnie.

Trenuj uważność

Nie wracaj myślami do przeszłości ani nie wybiegaj w przyszłość. Żyj tym, co tu i teraz. Skup się na bogatym aromacie kawy, na uśmiechu dziecka, spraw komplement koleżance. Ze spokojem podejdź do wszystkiego, co przyniesie dzisiejszy dzień. Myśl tylko o tej chwili, bo nigdy się nie powtórzy.

Ćwicz jogę lub maszeruj

Po prostu rozładowuj stres i napięcie poprzez aktywność fizyczną. Joga, poprzez połączenie ruchu i nauki prawidłowego oddechu, pomaga wyciszyć się i znaleźć balans. Dobroczynny wpływ na samopoczucie i redukcję stresu może mieć też zwykły marsz – ważne, aby był miarowy, spokojny. Jeśli nie możesz wyjść na zewnątrz i pospacerować – maszeruj w domu, nic cię nie ogranicza.

Dodatkowe wskazówki na pokonanie wroga

Każdego dnia znajdź chwilę na odpoczynek i relaks. Umiejętnie zarządzaj swoim czasem, aby pośpiech nie generował niepotrzebnego stresu. Zorganizuj własną przestrzeń. Ćwicz, uprawiaj sport – daj uwolnić się endorfinom. Jedz zdrowo, pij odpowiednią ilość płynów i dbaj o prawidłową długość snu. A przede wszystkim – nie martw się na zapas!