Zdrowie jest omega, czyli jak jeść zdrowe tłuszcze

Kwasy omega, czyli kwasy omega-3, omega-6 i omega-9 są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Odgrywają istotną rolę w pracy organizmu człowieka, który jest w stanie samodzielnie syntetyzować wyłącznie kwasy omega-9. Pozostałe dwa należy dostarczać organizmowi pod postacią odpowiedniego jedzenia. Gdzie można znaleźć kwasy omega? Przeczytaj i przekonaj się sam!

 


Wszystkie kwasy omega zalicza się do tzw. dobrych tłuszczów nienasyconych, które odgrywają niebagatelną rolę w organizmie człowieka, ponieważ chronią go przed różnymi chorobami. Kwas omega-3, którego kwasem podstawowym jest kwas alfa-linolenowy, oraz kwas omega-6, którego prekursorem jest kwas linolowy, to kwasy wielonienasycone. Organizm człowieka nie umie ich samodzielnie wyprodukować, dlatego niezbędne jest wprowadzenie do codziennej diety produktów zawierających te zdrowe kwasy tłuszczowe.

Gdzie je można znaleźć i jaką pełnią rolę w organizmie człowieka? Poniżej znajdziesz niezbędne informacje na temat wszystkich kwasów omega.

Kwasy omega-3

Kwasy omega-3 znaleźć można przede wszystkim w tłustych rybach morskich takich jak: halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela oraz sardynki. Innym cennym źródłem tego kwasu omega są owoce morza, olej lniany oraz orzechy włoskie. Te dwa ostatnie produkty są bardzo ważne dla osób, które w swojej diecie zrezygnowały z mięsa oraz produktów odzwierzęcych. W sklepach Carrefour dba się o szeroki asortyment produktów, w tym również wegańskich, tak aby każdy mógł bez przeszkód nie tylko urozmaicić swoją dietę, ale przede wszystkim zapewnić swojemu organizmowi wszystkie niezbędne substancje, w tym również kwasy omega.

Kwasy omega-3 pełnią istotną rolę w ciele człowieka, w tym między innymi:

  • obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) oraz podnoszą dobrego (HDL);
  • obniżają poziom triglicerydów we krwi;
  • wykazują silne działanie przeciwzapalne;
  • stanowią ważny budulec błon komórkowych, przez co usprawniają wszystkie procesy życiowe;
  • zwiększają odporność organizmu, chronią go przed chorobami nowotworowymi;
  • mają ogromny wpływ na pracę mózgu oraz serca;
  • wzmacniają kości oraz stawy.

Kwasy omega-3 mają zatem korzystny wpływ nie tylko na serce, ale również pracę mózgu czy narządu wzroku. Ich działanie zaczyna się już od komórki, a dokładnie błony komórkowej. Nie powinno zatem zabraknąć tych kwasów w codziennej diecie, dzięki nim zapewnisz sobie zdrowe życie.

Kwasy omega-6

Głównym źródłem kwasów omega-6 są: olej sojowy, słonecznikowy i kukurydziany, pestki dyni oraz słonecznika, migdały, orzechy ziemne czy też popularne w ostatnich latach awokado. Pełnią one równie istotną funkcję, co kwasy omega-3. Ich rolą jest m.in.:

  • obniżenie poziomu złego cholesterolu (LDL);
  • budowanie komórek organizmu człowieka;
  • produkowanie hormonów, w tym np. neuroprzekaźników, które usprawniają znacząco funkcjonowanie mózgu i tzw. centralnego układu nerwowego;
  • wspomaganie leczenia cukrzycy typu 2 czy chorób skóry;
  • wspieranie działania nerek, serca czy układu trawiennego.

Kwasy omega-9

Najważniejszym źródłem kwasów omega-9 jest oliwa, olej rzepakowy, sojowy, sezamowy, ale również orzechy ziemne. A jaką rolę w organizmie człowieka pełnią te kwasy omega? Przede wszystkim wpływają na obniżenie złego cholesterolu we krwi (LDL). Jednak to nie jest jedyna ich funkcja. Chronią także przed chorobami nowotworowymi. Podobnie jak kwasy omega-3 i omega-6 wchodzą w skład komórek. Dodatkowo wspierają serce i pomagają zachować odpowiednie ciśnienie krwi. Tym samym odgrywają niezwykle ważną rolę w zapobieganiu miażdżycy.

Kwasy omega to samo zdrowie, warto zatem je regularnie przyjmować wraz z posiłkami. Nie zapominajmy o tłustych rybach, orzechach czy oliwie lub oleju. Kwasy omega-3, omega-6 i omega-9 to niezwykle ważne składniki, bez których nie może obejść się nasz organizm. Dlatego dbajmy o prawidłową dietę!