3 powody, dla których warto jeść ryby

Nie od dziś wiadomo, że ryby są bardzo ważnym elementem zbilansowanej diety. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia powinno się je spożywać dwa razy w tygodniu. Jakie wartości odżywcze i właściwości zdrowotne posiadają? Poznaj trzy najważniejsze powody, dla których warto jeść ryby!

 

1. Ryby są źródłem pełnowartościowego białka

Ryby, zwłaszcza tłuste, np., dorsz, łosoś, halibut, są cennym składnikiem diety, ponieważ zawierają dużo pełnowartościowego i lekkostrawnego białka, dobrze przyswajalnego przez organizm ludzki. Białko służy do budowy narządów i tkanek i jest niezbędne do produkcji enzymów, hormonów oraz przeciwciał. Wspomaga proces regeneracji mięśni i przyspiesza metabolizm. Potrawy bogate w ten makroskładnik zapewniają długotrwałe uczucie sytości.

2. Ryby są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3

Eksperci do spraw zdrowego żywienia zwracają uwagę, jak ważne dla ludzkiego organizmu jest spożywanie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (EPA i DHA). Ich doskonałym źródłem są ryby, zwłaszcza morskie.

Tłuszcze omega-3 ograniczają ryzyko wystąpienia wielu chorób, np. depresji oraz nowotworów. Ich regularne spożywanie wpływa na obniżenie poziomu szkodliwego cholesterolu LDL oraz podwyższenie pozytywnego cholesterolu HDL. Kwasy omega-3 wpływają na zmniejszenie poziomu trójglicerydów we krwi oraz ciśnienia krwi. Oznacza to, że ryby w naszej diecie pomagają zapobiegać miażdżycy i innym chorobom układu krążenia. Kwasy EPA i DHA są niezbędne również dla układu nerwowego – pozytywnie wpływają zwłaszcza na narząd wzroku i pracę mózgu. Regularne spożywanie ryb, bogatych w kwasy omega-3, poprawia pamięć i koncentrację, a także może wspomagać odchudzanie oraz walkę z problemami skórnymi.

Należy również pamiętać, że zdrowe tłuszcze, w tym omega-3, pomagają wchłaniać witaminy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym m.in. A, D i E, które są niezwykle ważne w okresie zimowy.

3. Ryby obfitują w witaminy i minerały

Ryby zawierają witaminy z grupy B, niezbędne m.in. do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz odpowiadające za kondycję skóry, włosów i paznokci. To również źródło witaminy A, która jest silnym antyoksydantem i wraz ze zdrowymi tłuszczami chroni oczy oraz wspomaga ich funkcjonowanie, a także witaminy D – wzmacniającej odporność organizmu i zmniejszającej ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, nadwagi, depresji. Witaminy te występują szczególnie w tłustych rybach morskich, takich jak: makrela, węgorz, łosoś, belona, śledź.

W rybach znajdziesz również:

  • potas – regulujący ciśnienie krwi,
  • magnez – wspomagający pracę układu nerwowego,
  • selen – zmniejszający ryzyko zachorowań na nowotwory oraz niwelujący szkodliwe działanie metali ciężkich,
  • jod - ważny dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Dodatkowo, tuszki drobnych ryb (szprotki, sardynki) spożywane w całości dostarczają sporych ilości dobrze przyswajalnego wapnia.

O czym należy pamiętać?

Regularne spożywanie ryb jest ważne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Pamiętaj jednak, aby kupować je ze sprawdzonych źródeł. W Carrefour znajdziesz świeże ryby, takie jak np. łosoś atlantycki – bez GMO, bogaty w kwasy omega-3, hodowany w czystych wodach i kontrolowany na każdym etapie produkcji. Na Naszym Targu Rybnym znajdziesz szeroki wybór ryb, a także owoców morza!

 

Sprawdź pomysł na rybę!

Nie przepadasz za rybami, a może nie wiesz jak je odpowiednio przyrządzić? Zamiast standardowego, smażonego fileta warto postawić na ciekawe, nowoczesne i zdrowsze propozycje. Na rodzinny obiad przyrządź pysznego łososia w papilotach z mandarynkami lub aromatycznego pieczonego pstrąga z cukinią w sosie pietruszkowym. Świetną opcją na dostarczenie sobie kwasów omega-3, pełnowartościowego białka, minerałów i witamin jest przygotowanie sushi z kaszy jaglanej z łososiem, awokado i czarnym sezamem czy orientalnej zupy z łososiem, dorszem, brokułami i pieczarkami. Nie masz pomysłu na przekąskę dla gości? Co powiesz na tatar ze śledzia z grzybkami, papryczką chili, ogórkiem i cebulką, podany na waflach kukurydzianych – lekko i zdrowo, ale z pomysłem. Eksperymentuj i smakuj, jednocześnie dbając o własne zdrowie!