Jak zdrowo cieszyć się słońcem?

Opalanie to jedna z ulubionych urlopowych aktywności. Kąpiele słoneczne są ważne dla zdrowia i ogólnego samopoczucia człowieka, ale wymagają odpowiednich przygotowań – m.in. zakupu kremu z filtrem SPF i okularów przeciwsłonecznych z filtrem UV. Sprawdź, dlaczego przebywanie na słońcu jest ważne, jaki jest bezpieczny czas opalania i w jakie akcesoria warto się zaopatrzyć!Jak zdrowo cieszyć się słońcem

Słońce – najważniejsze źródło witaminy D

Słońce to główne źródło witaminy D. Jest ona w naturalny sposób syntezowana przez organizm pod wpływem promieniowania UVB. W naszym kraju witaminę D można uzyskać dzięki ekspozycji na światło słoneczne od końca marca/początku kwienia aż do końca września. Dlatego uważa się ją za jedną z witamin, o które warto dbać zimą, by wzmacniać odporność.[1] Zaleca się więc przebywanie na świeżym powietrzu i korzystanie z ładnej pogody, pamiętając jednocześnie o odpowiednim przygotowaniu do opalania. Nadmiar promieni słonecznych może szkodzić skórze, prowadzić do oparzeń i udaru cieplnego, jednak bezpieczne przebywanie na słońcu jest niezbędne dla utrzymania dobrego zdrowia i samopoczucia.

Drugim źródłem witaminy D, choć znacznie uboższym, są produkty spożywcze, takie jak tłuste ryby, jaja i nabiał.

Dlaczego przebywanie na słońcu jest ważne?

Dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy D  jest szczególnie istotne w kontekście funkcjonowania układu kostnego. Pomaga ona w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia i fosforu – pierwiastków mających kluczowe znaczenie dla kondycji kości. Niedobór witaminy D, wapnia i fosforu może skutkować nieprawidłową mineralizacją kości, a w konsekwencji – krzywicą lub licznymi złamaniami.

Promienie słoneczne poprawiają samopoczucie – wytwarzana pod ich wpływem witamina D pozytywnie wpływa na układ nerwowy, może chronić przed spadkiem nastroju i zdolności kojarzenia.

Witamina D obniża poziom stresu oksydacyjnego, dzięki czemu może zapobiegać występowaniu chorób układu krążenia. Zgodnie z licznymi opiniami ekspertów – witamina D wykazuje potencjał przeciwnowotworowy.

Zasady bezpiecznego przebywania na słońcu

Bezpieczne przebywanie na słońcu nie może obyć się bez odpowiedniego kosmetyku do opalania. Warto stosować filtry przeciwsłoneczne o szerokim spektrum działania (UVA i UVB) z wysokimi wartościami SPF – 30 lub 50. Pamiętaj, że o ochronę przeciwsłoneczną należy dbać nie tylko wiosną czy latem. Promieniowanie UVA występuje przez cały rok, a konsekwencją braku ochrony może być fotostarzenie skóry, czyli jej przyspieszone starzenie objawiające się utratą nawilżenia i elastyczności, zmarszczkami i nieestetycznymi przebarwieniami. Kremy z filtrem należy aplikować w odpowiedniej ilości – przed pierwszym zastosowaniem zapoznaj się z zaleceniami producenta. Preparaty należy nanosić na skórę co kilka godzin, nawet te wodoodporne.

Podczas przebywania na słońcu musisz pamiętać o odpowiednim nawodnieniu, a także o nakryciu głowy, ponieważ zmniejsza ryzyko udaru słonecznego. Miej zawsze ze sobą czapkę z daszkiem lub kapelusz oraz wodę w butelce z filtrem. Niezbędne są również okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV, które pomogą zapobiegać uszkodzeniom i chorobom oczu wywołanym przez promieniowanie UV.

Pamiętaj również o unikaniu słońca, gdy świeci najmocniej, czyli w godzinach między 11 a 15. Jeśli chcesz poleżeć na leżaku o tej porze, ustaw go w zacienionym miejscu. Jeżeli natomiast planujesz wycieczkę rowerową lub przechadzkę po górach, wyrusz wcześnie rano lub po południu, aby nie narażać się na słoneczne poparzenia. Pamiętaj, że wtedy również należy posmarować się kremem z filtrem, założyć nakrycie głowy i nie zapomnieć okularów z filtrem UV! W cieniu promieniowanie jest słabsze, ale nadal występuje.

Ważny jest również czas opalania na słońcu – pierwsza w roku kąpiel słoneczna powinna trwać jedynie 15 minut. Każda następna może być dłuższa o 10 minut.

Na koniec, uważaj na składniki fotouczulające w lekach, kosmetykach, a nawet produktach spożywczych. Mogą one skutkować rumieniem, pojawieniem się wysypki i pęcherzyków, złuszczaniem skóry oraz przebarwieniami. Jeśli planujesz kąpiel słoneczną, dowiedz się, co jeść na opaleniznę. Przed opalaniem zrezygnuj z jedzenia selera, pietruszki czy lubczyku oraz picia naparów z dziurawca, nagietka i arcydzięgla. Jeżeli zażywasz jakieś leki, zapytaj lekarza, czy nie zawierają związków fotouczulających.

Opalanie z pewnością jest przyjemne, ale powinno być także bezpieczne. Dobre kremy z filtrem SPF, nakrycie głowy, butelka z wodą to elementy, które ograniczą negatywne skutki ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Pamiętaj o nich zawsze, gdy wychodzisz z domu!

 

[1] https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/swiatlo-sloneczne-i-witamina-d

Artykuły spożywcze
Drogeria, kosmetyki i zdrowie
Zakupy niecodzienne
Elektronika
Dom i ogród
Wyposażenie domu