Kiszony czosnek – jak ukisić go na zimę?

Kiszony czosnek ma wiele właściwości prozdrowotnych, między innymi wspiera odporność organizmu i pomaga zwalczać infekcje. Właśnie dlatego warto mieć go w swojej spiżarni szczególnie zimą. Jak zrobić kiszony czosnek? Sprawdzamy!Jak kisić czosnek?

Czym jest kiszony czosnek?

Czosnek nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ zawiera wiele cennych witamin i minerałów. Jest bogaty przede wszystkim w: selen, magnez, potas, chrom, nikiel, wapń, a także witaminę A, C, PP oraz witaminy z grupy B. Poza tym jest także źródłem flawonoidów i saponin.

Zastanawiasz się, czy lepiej jeść czosnek kiszony, czy świeży? Warto wiedzieć, że mają one takie same właściwości, ale czosnek kiszony dodatkowo jest źródłem wartościowych bakterii probiotycznych, które mają niezwykle korzystny wpływ na organizm. Pojawiają się one na skutek fermentacji, czyli kiszenia czosnku.

Kolejnym aspektem, który może Cię zaciekawić, jest fakt, że kiszony czosnek ma znacznie łagodniejszy smak i przede wszystkim pozbawiony jest charakterystycznego zapachu, który blokuje wielu ludzi przed spożywaniem tego produktu.

Jakie właściwości ma kiszony czosnek?

Czosnek wykazuje działanie bakteriobójcze oraz wirusobójcze. Od wielu lat spożywanie czosnku traktowane jest jako domowy sposób na walkę z infekcjami i przeziębieniem. Ma on wiele właściwości prozdrowotnych, do których zalicza się między innymi:

  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • usprawnienie przepływu krwi,
  • obniżenie złego cholesterolu,
  • wzmocnienie odporności,
  • pomoc w zwalczaniu infekcji,
  • pomoc w zwalczaniu stanów zapalnych,
  • wspieranie procesów trawienia,
  • spowalnianie procesów starzenia się organizmu,
  • wspomaganie usuwania toksyn z organizmu,
  • wspomaganie walki z trądzikiem.

Pamiętaj jednak, że kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia jest prowadzenie zdrowego stylu życia – dobrze zbilansowana dieta i spożywanie kiszonego czosnku to tylko jeden z elementów. Warto zadbać także o aktywność fizyczną, nawodnienie, sen i regenerację.

Jak zrobić kiszony czosnek na zimę?

Chcesz wiedzieć, jak zrobić kiszony czosnek na zimę? To bardzo proste zadanie, na pewno każdy sobie z nim poradzi. Należy zacząć od zgromadzenia wszystkich niezbędnych składników. Do kiszenia czosnku będziesz potrzebować:

Kiszenie czosnku krok po kroku

Pierwszy krok to podzielenie czosnku na ząbki, a następnie dokładnie obranie każdego z nich. Potem na dno słoika wrzuć wszystkie przyprawy, dodaj czosnek, a na wierzchu połóż koper. W międzyczasie należy przygotuj solankę, czyli zagotuj wodę z solą. Ostatni krok to przelanie solanki do słoika i szczelne zakręcenie wieczka. Taka mieszanka powinna leżeć w ciemnym i suchym miejscu. Kiszony czosnek będzie gotowy do spożycia po około 3 tygodniach. Jeśli jednak jesteś wielbicielem świeżego czosnku, koniecznie sprawdź, jak przechowywać czosnek.

Jak jeść kiszony czosnek?

Kiszony czosnek można jeść jako samodzielną przekąskę. Oczywiście, jeśli ten sposób do Ciebie nie przemawia, nic nie stoi na przeszkodzie, aby kiszony czosnek w Twojej kuchni był świetnym dodatkiem do różnych dań.

Sprawdzi się jako dodatek do sałatek, kanapek, sosów oraz dań obiadowych. Możliwości jest naprawdę wiele – wszystko zależy od Twojej kreatywności i kulinarnych upodobań. Jedno jest pewne, warto przemycać kiszony czosnek w różnych daniach, które znajdują się w Twoim codziennym menu.

Czy każdy może jeść kiszony czosnek?

Zastanawiasz się, czy każdy może jeść kiszony czosnek? Nie da się zaprzeczyć, że jest to niezwykle cenny składnik diety, choć oczywiście trzeba zachować rozsądek – codzienne posiłki powinny być odpowiednio zbilansowane i dostosowane do zapotrzebowania konkretnej osoby. Przeciwwskazaniem do spożywania kiszonego czosnku może być między innymi:

  • niskie ciśnienie krwi,
  • zakrzepica,
  • stosowanie leków rozrzedzających krew,
  • ostry nieżyt żołądka,
  • konieczność stosowania lekkostrawnej diety,
  • planowane operacje.

W razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem i zapytaj o jego rekomendacje.

Kiszony czosnek na wzmocnienie odporności!

Kiszony czosnek nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Wiele osób docenia jego skuteczność w walce z infekcjami. Zdecydowanie warto mieć go pod ręką w okresie zimowym. To także świetny probiotyk wspierający pracę jelit i cały układ pokarmowy. Ma naprawdę wiele właściwości prozdrowotnych. Jego przewaga na surowym odpowiednikiem to przede wszystkim znacznie delikatniejszy smak i brak charakterystycznego ostrego zapachu. Zdecydowaną zaletą jest to, że kiszony czosnek możesz bez problemu przygotować samodzielnie w domu. Nie czekaj i już teraz rozwiń swoje kulinarne umiejętności!

Artykuły spożywcze
Drogeria, kosmetyki i zdrowie
Zakupy niecodzienne
Elektronika
Dom i ogród
Wyposażenie domu