Dlaczego to robimy?

Za kulisami pierwszej w Europie technologii kontroli łańcucha dostaw żywności

Przez rok zespół Carrefour tworzył w tajemnicy bazę danych, niemożliwą do sfałszowania, dzięki której każdy etap produkcji partii żywności jest przejrzysty i dostępny dla konsumentów. Niech ten prekursorski projekt ujrzy światło dzienne.

"To oni to zrobili!” – taki tytuł pojawił się w amerykańskim Business Week tej wiosny, dzień po uruchomieniu systemu kontroli łańcucha dostaw żywności w Carrefour. W tym samym czasie Walmart, amerykański gigant rynku supermarketów, zmagał się z testami związanymi z własnym projektem... Innymi słowy w Carrefour siedmiu członków zespołu, utworzonego w celu opracowania i zarządzania projektem monitorowania łańcucha dostaw żywności, rozkoszowało się swoim sukcesem, który był ukoronowaniem dwunastu miesięcy ciężkiej pracy.

 

Wszystko zaczęło się na początku 2017 r. W ostatnich latach kilka skandali sanitarnych nadszarpnęło zaufanie konsumentów – pojawił się problem, jak ich uspokoić i upewnić co do pochodzenia oraz identyfikowalności kupowanej żywności? Carrefour pomyślał o blockchain. To zaszyfrowany rejestr cyfrowy, tworzony przez użytkowników, który pozwolił na stworzenie słynnego bitcoina, również w następstwie kryzysu zaufania, w tym wypadku w stosunku do banków. A gdyby tak zastosować tę technologię w sektorze spożywczym?

 

Emmanuel Delerm, specjalista ds. zarządzania projektami w Carrefour, prowadzi działania przy współpracy dwóch wyspecjalizowanych firm – Crystalchain i Connecting Food. Tworzy wewnętrzną jednostkę skupiającą pięciu informatyków. „Jesteśmy pionierami, podkreśla Emmanuel Delerm. Chcieliśmy, aby ten blockchain był produktem Carrefour”.

 

Trzy miesiące później mały zespół jasno określił technologię, którą należy przyjąć: to będzie Ethereum. Wybrał również żywność do przetestowania w ramach swojego projektu – kurczak z wolnego wybiegu z linii „Jakości z Natury Carrefour” To typ produktu rodzinnego, obecnego we wszystkich lodówkach.

 

Gromadzenie dowodów

Pozostaje zatem zebrać dowody identyfikowalności, jakich oczekuje konsument. I tutaj sprawa się komplikuje: „Dowody te istniały, ale były fragmentaryczne i rozrzucone wśród naszych partnerów”. Potrzebowaliśmy piętnastu dni na zebranie ich w różnych formatach, czasami na papierze”, wyjaśnia dyrektor projektu.

 

Séverine Fontaine doskonale zna zatem sieć hodowców, z którymi Carrefour współpracuje, niekiedy od ponad dwudziestu lat. Zna także wymagania produkcyjne, których oni przestrzegają i które wykraczają poza standardy regulacyjne.

 

Dołącza do zespołu, który decyduje się wyruszyć w teren, aby odwiedzić wszystkie podmioty zaangażowane w produkcję kurczaka zagrodowego z Owernii – związek hodowców, zakład produkcyjny, weterynarza, rzeźnię oraz przetwórcę, Marca Saulniera, dyrektora generalnego w Arrivé Auvergne.

 

Emmanuel Delerm wspomina: „Przedstawiciele Carrefour pojechali przedstawić projekt blockchain. Początkowo partnerzy byli trochę zestresowani, ale szybko zdali sobie sprawę, że ta inicjatywa pozwoli docenić ich pracę”.

 

Yves de la Fouchardière, prezes spółdzielni rolniczej w Loué i dostawca jaj dla Carrefour, dołączył do projektu bez wahania: „Produkcja wysokiej jakości produktów to nasz cel i ambicja od sześćdziesięciu lat! Ten projekt to narzędzie, którego potrzebowaliśmy, żeby pokazać Klientom nasze metody pracy”.

 

W tym czasie w Massy (Essonne) w centrali Carrefour France pięciu informatyków zasiadło do swoich komputerów. Wczytali bazę danych Ethereum, działającą w chmurze Carrefour. Stworzyli platformę i zaczęli kodować dane, które były niemożliwe do sfałszowania kontrolowane przez niezależne organizacje.

Latem 2017 r. zrobili pierwsze testy, a w sklepach przeprowadzona została ankieta w celu potwierdzenia oczekiwań konsumenta. Na początku roku szkolnego zajęli się opracowywaniem „inteligentnych kontraktów” (aplikacji generujących zamówienia przy spełnieniu określonych wcześniej warunków) oraz poprawieniem ergonomii portalu internetowego. Nie ma mowy o ustępstwach w kwestii bezpieczeństwa, trzeba stworzyć niezawodne narzędzie dla wszystkich podmiotów łańcucha.

 

W połowie lutego 2018 r. Emmanuel Delerm i jego zespół osiągnęli swój cel. Karta została podpisana przez wszystkich partnerów z linii Jakości z Natury Carrefour, a najnowsze testy techniczne były przekonujące. To, co miało być eksperymentem, stało się operacyjnym, pierwszym w Europie blockchain żywności. Konsument ma do niego dostęp od marca 2018 r. za pośrednictwem prostego kodu QR umieszczonego na opakowaniu kurczaka.

Pionierzy technologii blockchain w Carrefour odetchnęli z ulgą, ale Emmanuel Delerm stwierdził: „Pierwszy produkt był najprostszy”. Teraz musimy dodać pomidory Cauralina, jaja z gospodarstw w Loué, ser rocamadour AOC, łososia z Norwegii i pulardę z Owernii, a także pomarańcze z Hiszpanii przed Bożym Narodzeniem. W 2022 r. blockchain zostanie wdrożony we wszystkich filiach Jakości z Natury Carrefour we Francji.

 

Artykuły spożywcze
Drogeria, kosmetyki i zdrowie
Zakupy niecodzienne
Elektronika
Dom i ogród
Wyposażenie domu